كيف نفرق بين اعراض الانفلونزا والكوڤيد ١٩


1 قراءة دقيقة



يبدأ موسم الإنفلونزا عادةً في الخريف ، وباعتبارنا على أبواب الخريف فعلى الأغلب سنواجه الإنفلونزا و covid-19 في نفس الوقت.  لسوء الحظ ، يتظاهر كلا المرضين بأعراض متشابهة ، لذلك من الضروري الشك في التشخيص سريريا من خلال الاعراض و في وقت مبكر من مسار المرض ، حتى يتمكن المرضى بسرعة من الخضوع للاختبار وتتبع المخالطين ، من اجل محاولة لاحتواء تفشي كوفيد -19.

 أجرى الباحثون دراسة محاكاة لتقييم ما إذا كان ترتيب حدوث الأعراض يمكن أن يساعد المرضى والمهنيين الطبيين على التمييز بسرعة أكبر بين COVID-19 والإنفلونزا.  قاموا بالتحقيق في الترتيب الأكثر احتمالا للأعراض التي يمكن تمييزها (مثل الحمى، والسعال، والغثيان/القيء، والإسهال) في مرضى COVID-19 مقارنة بالأنفلونزا.  أول عرضين لـ COVID-19 والإنفلونزا هما الحمى والسعال ، ومع ذلك ، يتنبأ نموذجهم أن الإنفلونزا تبدأ بالسعال ، بينما يبدأ COVID-19 بالحمى.  وجدوا أن الجهاز الهضمي العلوي (أي الغثيان/القيء) يبدو أنه يتأثر قبل الجهاز الهضمي السفلي (أي الإسهال) في COVID-19.  ووجدوا أيضًا أن الحمى والسعال تحدث قبل الغثيان/القيء والإسهال في جميع أمراض الجهاز التنفسي.  عند ملاحظة مجموعة من الأربعة اعراض المذكوره أعلاه اوالسبعة أعراض بما في ذلك ثلاثة أعراض هي (التهاب الحلق والصداع والألم العضلي) ، وجدوا أن أعراض الجهاز الهضمي هي الأخيرة.

 نسبة صغيرة جدًا من مرضى كوفيد -19 يعانون من الإسهال كأحد الأعراض الأولية.  يشير هذا التقرير إلى أن الإسهال كأحد الأعراض المبكرة له دلاله على ان المرض أكثر خطورة ، لأن كل مريض في مجموعة البيانات هذه والذي عانى من الإسهال في البداية كان مصابًا بالتهاب رئوي أو فشل تنفسي في نهاية المطاف.

 في كوفيد -19 ، أعلى نسبه  للأعراض المُبلّغ عنها هي الحمى ، تليها السعال أو ضيق التنفس ، ثم أخيرًا ، الإسهال في نسبة صغيرة من المرضى.

 تدعم هذه الدراسة فكرة أن الأعراض تحدث بترتيب يمكن التنبؤ به.

 نتيجه الدراسه ان COVID-19 يتظاهر أولاً بعرض الحمى يدعم التدابير الموصى بها من قبل مركز السيطرة على الأمراض CDC والتي تنص على أنه يجب على الأفراد  قياس درجة حرارتهم في المنزل وعند دخول المرافق كطريقة فحص مبكر.

 في الختام ، تؤكد النتائج أن الحمى هي أكثر الأعراض احتمالية للظهور أولاً في المرضى البالغين المصابين بـ COVID-19 ، وأن السعال يحدث أولاً في كثير من الأحيان في الإنفلونزا

  تدعم النتائج أيضًا الممارسة التي تقضي بضرورة اختبار الحمى قبل السماح بدخول المرافق وأن أولئك المصابين بالحمى يجب أن يلتمسوا على الفور العناية الطبية للتشخيص وتتبع المخالطين.  قد تساعد مثل هذه التدابير في الحد من انتقال 

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2020.00473/full

How do we distinguish between symptoms of influenza and COVID-19

Influenza season usually begins in the fall, and soon we will be facing both influenza and covid-19 at the same time. Unfortunately both diseases present with similar symptoms, so it is essential to suspect the diagnosis on clinical ground early in the course of the disease, so  patients quickly can undergo testing and contact tracing, in an attempt to contain the outbreaks of covid-19.

Researchers conducted a simulation study to assess if the order of symptom occurrence could help patients and medical professionals more quickly distinguish COVID-19 from influenza. They investigated the most likely order of discernible symptoms (i.e., fever, cough, nausea/vomiting, and diarrhea) in COVID-19 patients in comparison to influenza. The first two symptoms of COVID-19 and influenza are fever and cough, however, their model predicts that influenza initiates with cough, whereas COVID-19 initiates with fever. They found that  the upper GI tract (i.e., nausea/vomiting) seems to be affected before the lower GI tract (i.e., diarrhea) in COVID-19. They found also that fever and cough occur before nausea/vomiting and diarrhea in all respiratory diseases. When observing the set of four and seven symptoms including three subjective ones (i.e., sore throat, headache, and myalgia), they found that the GI tract symptoms are last. 

A very small percent of patients with covid-19 experienced diarrhea as an initial symptom. This report suggests that diarrhea as an early symptom indicates a more aggressive disease, because each patient in this dataset that initially experienced diarrhea had pneumonia or respiratory failure eventually. 

In covid-19, the highest reported symptom is fever, followed by cough or dyspnea, and then finally, a small percent of patients reported diarrhea 

This study supports the idea that symptoms occur in a predictable order, 

The finding that COVID-19 first presents with a fever supports the recommended measures by the CDC which state that the public should take their temperature at home and when entering facilities as an early checking method.

In conclusion the results assert that fever is the most likely symptom to occur first in symptomatic adult patients with COVID-19, and cough occurs first more often in influenza

 The results also support the practice that fever should be tested before allowing entry to facilities and that those with fever should immediately seek medical attention for diagnosis and contact tracing. Such measures as these may help to reduce transmission of SARS-CoV-2. (Frontier in Public Health 2020)

د. سوسن جلعوط

تعليقات
* لن يتم نشر هذا البريد الإلكتروني على الموقع.